vrijdag 4 augustus 2006

TRAKTATIE

In 1954 zal het geweest zijn, toen ik voor het eerst de combinatie tabak en drop nuttigde. Die tabak is nog lang tot mijn 25e bij mij gebleven. Van die drop ben ik nooit meer afgekickt. Oom Ben had een (Engels Harris tweed) jasje en diepte daar altijd wel wat lekkers uit op. Drop! Dat kregen wij thuis niet. Zijn pakje sigaretten (cigarettes!) zat ook in die zak van zijn jasje. Die combinatie van drop en tabak... Een traktatie.
Dat is mijn eerste herinnering aan Oom Ben. Samen met Oom Michel juinde hij ons (mijn grote broer Nico en ik) op bij een bezoek aan kleine Oma, om na het eten ons bord schoon te likken. Van mijn ouders mocht dat niet, maar de broers boden een dubbeltje als we het toch deden. Na het eten was ik een gloeiend oor (Pets!!!) en een dubbeltje rijker. Later dronk je een biertje bij Oom Ben, terwijl je ouders nog aan chocomel of zoiets dachten. Alles evolueert.
Tony Hemelaar


Geen opmerkingen:

Een reactie posten