zaterdag 15 juni 2013

NEVEN & NICHTEN

Zondag in 1966 - een van Ome Bens neefjes en nichtjes
viert de Eerste Heilige Communie.

Onze Jordaanjeugd poseert voor de kralenwinkel aan de
Bloemgracht 132, hoek 3e Leliedwarsstraat - voorheen
bakkerij Alink.

Achter v.l.n.r. Clemens en Ben Haselaar, en mogelijk Nico
Broekmeulen met fototoestel.
Midden Johan, Henny en Gemma Broekmeulen, twee buur-
meisjes, Anna Broekmeulen, en mogelijk het buurmeisje
Jansje. Vooraan Myria Broekmeulen.

Het pand zoals het er tegenwoordig bij staat, iets uit het
lood, geen winkel meer - Streetview

6 opmerkingen:

  1. Waarde familie,
    Deze foto komt uit het archief van Ome Ben, dus aanvankelijk dacht ik dat hij bij hem in de omgeving was geschoten. Ik kon de winkel echter niet terugvinden, noch alle kinderen thuisbrengen. Wie kan er wat meer over vertellen?
    Bij voorbaat dank,
    Henk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk,
    Het is de hoek van de Bloemgracht en de 2e Bloemdwarsstraat. Dit was een kralenwinkeltje. Het moet een communiefeestje zijn geweest van een van de kinderen van tante Jo en ome Jan (mijn ouders). Ik denk in 1966. Dat meisje naast Anna is denk ik een buurmeisje Jansje, en het onbekende meisje met lang haar is volgens mij ook een buurmeisje van ons. Wij woonden toen in de Tweede Bloemdwarsstraat 16-III.
    Groetjes,
    Henny.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Henk, ik kan alleen vertellen dat die winkel voorheen een broodbakkerij was. Misschien dat Ria de naam nog weet.
    Groet, Ferdinand.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk,
    Deze foto heb ik ook. Er hoort ook een foto bij dat we uit de kerk komen. De winkel is net over de brug van de 2e Bloemdwarsstraat, het verlengde waar wij woonden. Mijn ouders woonden in de 2e Bloemdwarsstraat (ik dacht nummer 16 2 hoog). De foto is vast gemaakt toen iemand zijn of haar 1e communie deed. Maar ik denk dat de wat oudere generatie je vast verder kan helpen.
    Groetjes, Myria.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Henk,
    Op de foto staan in ieder geval mijn twee broers Ben en Cleem en de kinderen van tante Jo en ome Jan. Volgens mij was dit de broodbakkerij van de familie Alings, maar ik kan mij vergissen. Misschien dat mijn broer Nico dat weet, die was bevriend met Frans Alings of Alinks.
    Het huisnummer van onze winkel en woning was Rozenstraat 258. Het huisnummer van tante Jo en oom Jan weten de kinderen Broekmeulen wel, en natuurlijk ook voor wie het Eerste Communiefeest was.
    Nou je hebt weer wat te doen, Henk, er zullen genoeg reageren!
    Groet,
    Ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor jullie reacties! Tot slot nog wat trivia rond Bloemgracht 132 • Rond 1900 zat hier Banketbakkerij E. Haenen, jaren later Banketbakkerij M.F. Scherpbier, en daarna Broodbakkerij Alink • Nico Haselaar was bevriend met zoon Frans Alink, en over hem meldt internet: 'Franciscus Antonius Maria Alink, geboren op 01-03-1937 te Amsterdam. Gehuwd ca. 1963 met Marga Hillebrink.' • Daarna was het een kralenwinkel, weet Henny zich te herinneren • Uit foto's van het Stadsarchief blijkt dat er eind jaren '70 een fa. Ve-Ka was gevestigd, waar ze onder meer glazuur voor pottenbakkers verkochten • Het pand links - 134-136 - stortte in 1994 tijdens sloopwerkzaamheden in, en beschadigde de belendende percelen, blijkens een gerechterlijk vonnis • Tegenwoordig woont er geen broodbakker meer, maar een I. Bekker.

    BeantwoordenVerwijderen