dinsdag 2 januari 2007

OP WEG











 
Ik herinner me niet meer dat Oom Ben motor reed, maar getuige de foto rechtsboven was het vrouwelijk schoon er van onder de indruk. Vervolgens kocht hij een tweedehands besteleend, aan de motorkap te zien het oorspronkelijke model. Mario Sanna, Bens zwager, was Fiatdealer en dat heeft er ongetwijfeld mee te maken dat hij vervolgens bovenstaande Fiat kocht, lekker handig in het overvolle Amsterdam. Ik meen dat hij daarna nog een auto heeft gehad, maar daar heb ik hem nooit in zien rijden. In de stad reisde Oom Ben trouwens liever met het openbaar vervoer.
Zijn broer Chiel heeft de besteleend naderhand overgenomen en het karretje flink opgeknapt, vloerplaten vervangen e.d. Op de foto linksonder schraapt Chiel sneeuw van de voorruit, de eend staat hier tegenover het ouderlijk huis geparkeerd. Het Fiatje rechtsonder staat in Osdorp geparkeerd met naast Oom Ben zijn oudere zus Marie.
Weet iemand nog welke andere vervoermiddelen Oom Ben had?
Henk

4 opmerkingen:

  1. Dag Henk.
    Jammer dat je dat niet hebt meegemaakt, die motor. Als kleine jongens vonden Nico en ik dat wel heel erg stoer.
    Het was denk ik in 1958/1959 dat ik bij Oom Ben achterop de motor zomaar een stukje ging rijden. Spannend...!
    Achteraf is het normaal, dat je dan in Vinkeveen uitkomt. Dat gat bleef zijn leven lang trekken en met zijn broers en zusters kon hij dezelfde herinneringen en anecdotes eindeloos opnieuw bespreken..Maar toen was het wel heel erg ver rijden achter op die motor.
    Oom Ben reed later in een Seat (Gewoon Fiat maar dan goedkoper, zei hij). Oom Chiel reed in een vuurrode Eend (kenteken JH-41-48) en later een ernstig poepkleurige Dyane. Overigens kwam Oom Mario in 61/62 naar Nederland in een Renault Dauphine en dat was wel wat. Een sporty bakkie voor die tijd.
    Groet aan de gehele familie en andere geïnteresseerden in Oom Ben.
    2007-01-05

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Tony - Bedankt voor je reactie. Zo'n reis achterop de motor naar Vinkeveen lijkt me inderdaad een avontuur. Kregen jullie een helm op?
    Toen tuinstad Osdorp nog de stadsrand vormde, lag er tegenover jullie woning naast dat elektriciteitsgebouw een flinke zandvlakte. Ook mijn vader had een motor, en als peuter mocht ik bij hem voorop de tank zitten en draaide hij stoer rondjes over het landje. Nu is die hele wijk met prima flats na amper 40 jaar gesloopt, pure kapitaalsvernietiging.
    2007-01-06

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Henk,

    Jij vroeg wat ome Ben nog verder voor vervoersmiddelen heeft gehad. Na de fiat heeft ome Ben een Simca rally gehad een wit autootje in het model zoals kinderen een auto tekenen. Toen deze auto behoorlijk verrot was heeft Wim er nog eens een andere achter(motor)klep opgezet voor de deur op de Ban. De oude motorklep heeft Wim toen nog eerst met een moker helemaal in elkaar gebeukt toen deze nog op de auto zat en mevrouw v.d. Geest sprak hier schande van toen zij dit zag gebeuren. Daarna is ome Ben overgestapt op een Renaultje (5?) een blauwe.
    Dat is volgens mij de laatste auto die hij heeft gehad. Met deze Renault heb ik nog gereden toen ome Ben op Sardinië was.
    2012-02-01

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Chiel, bedankt voor je uitgebreide informatie! Als 'autobeet' had ik dit niet kunnen achterhalen.
    2012-02-08

    BeantwoordenVerwijderen